Odsjek za muzikologiju
Muzičke akademije u Zagrebu
&
Hrvatsko muzikološko društvo
GOSTUJUĆA PREDAVANJA
dr. sc. Lana Paćuka, doc.
Odsjek za muzikologiju i etnomuzikologiju
Muzičke akademije u Sarajevu
dr. sc. Lana Paćuka diplomirala je (2006.) i magistrirala (2010.) muzikologiju na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Sarajevu. Godine 2014. obranila je doktorsku disertaciju pod nazivom Muzički život u Sarajevu u periodu Austro-Ugarske uprave pod mentorstvom prof. dr. Ivana Čavlovića. U akademskoj godini 2005./2006. vršila je dužnost demonstratora pri Odsjeku za muzikologiju Muzičke akademije u Sarajevu. Radni odnos zasnovala je februaru 2007. u svojstvu asistenta za Oblast muzikologija pri Odsjeku za muzikologiju i etnomuzikologiju te kao saradnica Instituta za muzikologiju Muzičke akademije u Sarajevu. U junu 2010. imenovana je za višeg asistenta, a od 2015. djeluje u svojstvu docenta za oblast Muzikologija pri Muzičkoj akademiji u Sarajevu. Godine 2014. imenovana je za glavnu i odgovornu urednicu Časopisa za muzičku kulturu Muzika, jedinog indeksiranog muzikološkog časopisa u BiH. Od 2016. obnaša dužnost prodekanice za koncertnu djelatnost Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu. Naučne radove izlagala je na simpozijima u organizaciji Muzikološkog društva FBiH, IMS-a (International Musicological Society) i ICTM-a (International Council for Traditional Music) u BiH, Hrvatskoj, Srbiji, Sloveniji, Austriji i Mađarskoj. Radove je objavljivala u svim značajnim publikacijama u zemlji i regiji, dok se na međunarodnom planu ističu čanci o eminentnim protagonistima muzičkog života BiH pisani za Grove Music Online (Oxford University Press USA). Član je RILM-ovog, kao i ICTM-ovog komiteta za Bosni i Hercegovinu.
utorak, 11. travnja 2017. u 18:30, soba 326 (III. kat)
Slučaj “kuferaške” kulture u Bosni i Hercegovini s kraja 19. i početka 20. stoljeća
Okupacija Bosne i Hercegovine od strane Austro-Ugarske monarhije (1878–1918) predstavljala je jedno od najturbulentnijih razdoblja u njenoj političkoj, društvenoj i kulturnoj historiji. Bosna i Hercegovina postaje je epicentar implementacije novih društveno-kulturnih vrijednosti koje je Austro-Ugarska tokom 40 godina nastojala ugraditi u temelje bosanskohercegovačkog društva.
Iz različitih dijelova Monarhije doseljenici pristižu u vidu sposobne radne snage preuzimajući inicijativu na svim društvenim i kulturnim poljima. Pri tome dolazi i do opsežnog demografskog rasta, najuočljivijeg upravo u Sarajevu koje se iz orijentalne provincije počinje transformirati u grad koji počinje živjeti u skladu s mjerilima zapadnoevropske kulture. Nijemci, Česi, Mađari, Hrvati, Slovenci činili su polovinu gradskog stanovništva, te su direktno utjecali na kreiranje prilika kulturnog, a samim tim i muzičkog života. Strani muzičari bili su prvi prenositelji, a izvjesno vrijeme i jedini konzumenti novih muzičkih vrijednosti, koje je domicilno stanovništvo u prvim godinama okupacije nazivalo i glavnim promotorima tzv. “kuferaške” kulture – kulture donesene u koferima okupatora. Pa ipak, muzički tokovi pristigli s Austro-Ugarskom vremenom se nezaustavljivo počinju infiltrirati u sve pore društveno-kulturnog života neprimjetno se pretvarajući u općeprihvaćeno, dominantno kulturno opredjeljenje, čija je potvrda bila pojava prvih bosanskohercegovačkih umjetnika na muzičkoj sceni onog vremena.
srijeda, 12. travnja 2017. u 18:00, zbornica (I. kat)
Počeci razvoja klavirske minijature u Bosni i Hercegovini (1878-1918)
Muzički život zapadnoevropskog tipa u Bosni i Hercegovini počinje se razvijati tokom perioda Austro-Ugarske okupacije (1878–1981) i to u okrilju građanskog miljea. U procesu inkorporiranja novopristiglih utjecaja u sfere muzičkog života, značajna uloga pripala je klaviru – instrumentu koji postaje vjesnikom novih muzičkih tokova, a potom i njihov glavni nositelj. Postavši dijelom muzičke svakodnevnice, ali i glavnim uporištem izgradnje infrastrukture muzičkog života, klavir biva prepoznat kao neizostavan akter svih salonskih zabava te javnih koncerata. Sveprisutnost klavira u muzičkom životu bila je evidentna i kroz one segmente muzičkog života, koji su se odnosili na stvaralačku djelatnost prvih bosanskohercegovačkih kompozitora čiji su opusi bili posvećeni upravo klaviru, odnosno klavirskoj minijaturi. Stoga je priča o počecima razvoja klavirske minijature ujedno i priča o prvim primjerima kompozitorske prakse u Bosni i Hercegovini, čiji su pioniri bili Milena Mrazović Preindlsberger, Aleksandar Bosiljevac, Julius Fučik, František Matejovskỳ, Julius Gyula Major te Ljubomir Bajac.