Godišnja “Nagrada Dragan Plamenac” za 2014. godinu dodijeljena je akademkinji Koraljki Kos
Dodijeljena je nagrada Plamenac za 2014. god. Dobitnica je akademkinja Koraljka Kos za knjigu Hrvatska umjetnička popijevka. Povijesna i analitička motrišta, Hrvatsko muzikološko društvo, Zagreb 2014.
Obrazloženje
Akademkinja, redovita profesorica u miru i professor emerita Zagrebačkog sveučilišta Koraljka Kos je diplomirala na Historijsko-teoretskom odjelu Muzičke akademije u Zagrebu (1957), a na Filozofskom fakultetu je studirala povijest umjetnosti i njemački jezik s književnošću, koji je diplomirala 1959. Doktorirala je 1967. u Ljubljani, a usavršavala se u Edinburghu (1957-58) te je kao stipendistica zaklade Alexander von Humboldt boravila u SR Njemačkoj (1973-74). God. 1959-1967 radila je na Radničkom sveučilištu Moša Pijade u Zagrebu, potom na Muzičkoj akademiji do umirovljenja 1994. Kao gostujući profesor je predavala na Sveučilištu u Grazu (1983-84), na Hochschule (danas Universität) für Musik und darstellende Kunst u Beču (1993), te na UCLA i Stanfordskom sveučilištu u SAD-u (1985). Voditeljica je Odsjeka za povijest hrvatske glazbe HAZU. Sudjelovala je u radu niza kongresa i znanstvenih skupova u Hrvatskoj i inozemstvu. Usto se kontinuirano bavi uredničkim radom. Član je uredništva te je bila glavna urednica časopisa Arti musices (1980-89), a uredila je i brojna druga izdanja. U više od stotinu radova, knjiga i studija bavi se temama iz područja hrvatske glazbe u međunarodnome kontekstu od srednjega vijeka do 20. stoljeća. Bila je i predsjednica HMD-a. Dobitnica je „Nagrade Josip Andreis“ Društva skladatelja Hrvatske (danas HDS) za monografiju o D. Pejačević (1982), državne „Nagrade Bartol Kašić“ (zajedno s O. Šojat i V. Zagorcem) za Pavlinski zbornik 1644 (1994), te „Nagrade Dragan Plamenac“ HMD-a (zajedno sa S. Majer-Bobetko i R. Palić-Jelavić) za zbornik radova Božidar Kunc. Život i djelo (2008), te „Nagrade Dragan Plamenac“ za životno djelo (2009).
Knjiga Hrvatska umjetnička popijevka. Povijesna i analitička motrišta Koraljke Kos prva je tiskom objavljena glazbenohistoriografska sinteza o hrvatskoj umjetničkoj popijevci. U njoj se prati njezin kronološki razvoj od početaka u prvim desetljećima 19. stoljeća do razdoblja između dvaju svjetskih ratova, a kao informacija i do druge polovine 20. stoljeća, kada počinje marginaliziranje klasičnog Lieda, koji sve češće ustupa „mjesto novim sintezama vokalnosti i instrumentalno/elektroničkog zvuka“. Prateći kronološki tijek hrvatski je Lied predstavljen kroz akribične muzikološke analize, poglavito opusa izabranih skladatelja u kojima se očituje, kako autorica ističe, „ono najbolje i najkarakterirističnije što je neko razdoblje ostvarilo na području Lieda“, što uključuje i estetička promišljanja, s jedne strane. S druge strane, autorica povijest hrvatskoga Lieda uvijek promatra i u kontekstu širih kulturnih i društvenih zbivanja, štoviše u okviru njezine društvene, primjerice, receptivne uvjetovanosti. Nižući pojedine epizode povijesnog tijeka kao zasebne cjeline, autorica svojim diskursom nije prekidala njegov kontinuitet. Naprotiv, on se jasno očituje i čitatelj ga prati kroz bogati spektar promjena, što ih je hrvatska umjetnička popijevka prošla od svojih skromnih oblikovnih početaka, preko različitih stilskih opredjeljenja svojih autora, do „rastakanja“ uobičajenih strukturnih parametara. Napokon, valja istaknuti da je, zahvaljujući svome spisateljskom umijeću, Koraljka Kos, premda je nedvojbeno riječ o znanstvenoj knjizi, ovom prvom povijesnom sintezom hrvatske solo-pjesme potpuno uspjela u svojoj namjeri da njezina znanstvena knjiga bude jednako dobrodošla muzikološkoj javnosti, ali i „širim krugovima ljubitelja glazbe“.
Svime što je rečeno Povjerenstvo smatra da ova knjiga predstavlja vrijedan znanstveni prilog hrvatskoj muzikologiji i stoga donosi odluku da Hrvatsko muzikološko društvo akademinji Koraljki Kos dodijeli godišnju „Nagradu Dragan Plamenac“ za 2014. godinu.