Vjera Katalinić
Violinski koncerti Ivana Jarnovića
Violin concertos by Ivan Jarnović / Giovanni Giornovichi
Muzikološke studije, br. 9
Hrvatsko muzikološko društvo / Croatian Musicological Society, 2006.
262 str.
Violinski koncerti Ivana Jarnovića (1747-1804) analizirani su u ovoj knjizi u kontekstu ideja o glazbi druge polovice 18. stoljeća. Upućuje se na postavke H. Ch. Kocha i nekih njegovih suvremenika koji su – dajući upute za poželjno skladanje – upozoravali na djela i njihova obilježja u onodobnih skladatelja, uobličavajući estetičke principe i stajališta svojeg razdoblja. Koncerti su odabrani kao prirodni središnji skladateljski interes violinskog virtuoza, svojedobno popularnog u mnogim europskim središtima – velegradovima poput Londona, Pariza, Petrograda, Beča – te na dvorovima francuskih, danskih, poljskih, ruskih idrugih plemića.
Upravo se javnost – publika – te želja za dopadljivošću i privlačenjem pozornosti (kao i danas aktuelnim načinom razmišljanja javne osobe) pokazali važnim čimbenicima koji su utjecali na neke Jarnovićeve skladateljske postupke.
Drugi dio knjige posvećen je Jarnovićevom javnom djelovanju: od muziciranja s mnogim istaknutim suvremenicima u privatnim krugovima plemićkih i građanskih salona, preko sudjelovanja u javnim prigodama glazbenih akademija, pretplatničkih ciklusa, dobrotvornih koncerata, do nastupa u popularnim restoranima i krčmama, ali i sudjelovanja na tzv. duhovnim koncertima u dane kada su svjetovne zabave, a osobito operne predstave, bile zabranjene. Jarnovićev opus podvrgnut je analizi koja otkriva posebnosti njegova stila, a njegovo se skladateljsko djelo može smjestiti na prijelaz iz kasnog baroka u klasicizam. U svojoj sveukupnoj aktivnosti Jarnović se tako javlja kao tipičan predstavnik svojega doba na razmeđi između aristokratskog sustava i novog građanskog društva klasicizma i ranog romantizma. Na hrvatskom s engleskim sažetkom.
Upravo se javnost – publika – te želja za dopadljivošću i privlačenjem pozornosti (kao i danas aktuelnim načinom razmišljanja javne osobe) pokazali važnim čimbenicima koji su utjecali na neke Jarnovićeve skladateljske postupke.
Drugi dio knjige posvećen je Jarnovićevom javnom djelovanju: od muziciranja s mnogim istaknutim suvremenicima u privatnim krugovima plemićkih i građanskih salona, preko sudjelovanja u javnim prigodama glazbenih akademija, pretplatničkih ciklusa, dobrotvornih koncerata, do nastupa u popularnim restoranima i krčmama, ali i sudjelovanja na tzv. duhovnim koncertima u dane kada su svjetovne zabave, a osobito operne predstave, bile zabranjene. Jarnovićev opus podvrgnut je analizi koja otkriva posebnosti njegova stila, a njegovo se skladateljsko djelo može smjestiti na prijelaz iz kasnog baroka u klasicizam. U svojoj sveukupnoj aktivnosti Jarnović se tako javlja kao tipičan predstavnik svojega doba na razmeđi između aristokratskog sustava i novog građanskog društva klasicizma i ranog romantizma. Na hrvatskom s engleskim sažetkom.
***
The general topic of this study concerns the activities of the violin virtuoso and composer Ivan Jarnović/Giovanni Giornovichi. However, the focus of this research is placed on his violin concertos as the axis of his compositions (including a thorough analysis of his concerti), situated both in the context of the compositional determinants of the second half of the 18th century (H. Ch. Koch and others) and in the social and political circumstances of his time, which strongly influenced him as well as many of his contemporaries. During one of the crucial periods of general and musical history, Jarnović’s professional life as a virtuoso and composer of violin concertos and chamber pieces can be understood in great measure as a typical model of that time. In Croatian with an extensive summary in English.
2006.
ISBN 978-953-6090-32-7
150,00 kn + poštarina
Autorica je za knjigu primila sljedeće nagrade:
Godišnja “Nagrada Dragan Plamenac” za 2006.
Nagrada HAZU 2006.