Franjo Ksaver Kuhač (1834.-1911.): Glazbena historiografija i identitet
Franjo Ksaver Kuhač (1834.-1911.): Music Historiography and Identity
Urednici / Editors: Vjera Katalinić – Stanislav Tuksar
Muzikološki zbornici / Musicological proceedings, br./no. 16
Hrvatsko muzikološko društvo / Croatian Musicological Society, 2013.
323 str.
Ovaj je zbornik rezultat simpozija održanog u Zagrebu 27, 28. i 29. listopada 2011. godine u organizaciji Hrvatskog muzikološkog društva i Odsjeka za povijest hrvatske glazbe Zavoda za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u povodu stote obljetnice preminuća Franje Ksavera Kuhača (1834-1911), istaknutog pionira historijske muzikologije, etnomuzikologije i glazbene historiografije u Hrvatskoj. Prvo tematsko težište skupa bilo je artikulirano kao problematizacija poimanja, konstruiranja i pisanja glazbene historiografije kako ju je u svojem opsežnom i složenom opusu oprimjerio na slučaju hrvatske i južnoslavenske glazbene historiografije F. Ks. Kuhač. S obzirom da je Kuhač djelovao pretežno u doba „nacionalnog romantizma“, u kojem su se sličnom ili identičnom problematikom bavile i mnoge druge europske nacionalne muzikologije, bili su uključeni i drugi prilozi sa sukladnim etničkim i nacionalnim temama, kao i oni koji ovu problematiku obrađuju teorijski i načelno. Drugo tematsko težište bilo je artikulirano kao pitanje poimanja, stvaranja i utvrđivanja glazbenog identiteta – na lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj ili nadnacionalnoj razini – koji na složen i često kontroverzan način ilustrira upravo Kuhačev primjer vlastita laviranja između hrvatskog, južnoslavenskog ili panslavenskog identiteta. Ovaj se Zbornik sastoji od 26 članaka, čiji su autori ugledni muzikolozi, etnomuzikolozi, estetičari glazbe i sveučilišni profesori iz Austrije, Bugarske, Crne Gore, Češke Republike, Hrvatske, Irske, Italije, Mađarske, Poljske, SAD-a i Slovenije. U odnosu na dosadašnje spoznaje o djelovanju F. Ks. Kuhača i dometima njegovih dostignuća ovaj Zbornik donosi niz novih podataka i uvida prije svega u Kuhačevu onodobnu i suvremenu prisutnost i važnost u srednjoeuropskom prostoru, čime ga se dokumentirano potvrđuje kao ličnost i znanstvenika daleko šireg od nacionalnih okvira u kojima ga se dosad uglavnom razmatralo.
***
These Proceedings present a collection of papers delivered at an international scholarly conference held in Zagreb between 27 and 29 October 2011, organized by the Croatian Musicological Society and the Department for History of Croatian Music of the Croatian Academy of Sciences and Arts, both from Zagreb, on the occasion of 100th anniversary of the passing away of Franjo Ksaver Kuhač (1834-1911), the outstanding pioneer of historical musicology, ethnomusicology and music historiography in Croatia. The first thematic area of the Symposium was devoted to the issues of understanding, constructing and writing music historiography, exemplified by Kuhač himself in his vast and complex scholarly output dealing with Croatian and South-Slavic music historiography. Taking into account that Kuhač was prevailingly active during the period of „national Romanticism“, in which similar or identical problems were treated by many other European national musicologies, other contributions were welcomed dealing with corresponding ethnic and/or national topics, as well as those elaborating it on theoretical levels. The second proposed thematic area covered questions of conceiving, establishing and creating music identity/identities – at local, regional, national and/or supranational levels – which, again, have been illustrated in a multifold and sometimes controversial manner by Kuhač’s own steering between Croatian, South-Slavic and Pan-Slavic identities. This Proceedings consists of 26 articles in all. Their authors are outstanding musicologists, ethnomusicologists, aestheticians of music and university professors from Austria, Bulgaria, Croatia, the Czech Republic, Hungary, Ireland, Italy, Montenegro, Poland, Slovenia, and the USA. In relation to our former understanding of F. Ks. Kuhač’s activities and the range of his achievements, this Proceedings offers a series of new data and insights first of all in Kuhač’s contemporary and today’s presence and importance within the Central-European space. Thus it is well documented that Kuhač used to be and still is a personality and scholar who widely surpasses the national frames within which he has been mostly regarded up to now.
2013.
ISBN 978-953-6090-48-8
150,00 kn + poštarina
Pingback: Hrvatsko muzikološko društvo | Muzikološki zbornici / Musicological Proceedings